کاربرد سامانه مودیان

راهنمای مطالعه:

اولین سوالی که در رابطه با سامانه مودیان مطرح میشود این است که کاربرد سامانه مودیان چیست و این سامانه به چه علتی شکل گرفته است. سامانه مودیان با هدف اینکه مودیان مالیاتی مشمول، امکان نام نویسی و سایر مسائل مالی مثل ارسال صورتحساب الکترونیکی و متصل کردن تمامی پایانه های فروش را داشته باشند، شکل گرفته است.

همه اشخاص حقوقی و کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیر صنفی می بایستی در این سامانه ثبت نام کنند.

همچنین سامانه مودیان برای پایان دادن به مشکلات فرار مالیاتی برخی از مودیان و کمک به سازمان امور مالیاتی کشور شکل گرفته که این مشکلات را کاهش دهد.

بر اساس قانون، مودیان مالیاتی ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان بوده و می بایستی تمامی موارد و تکالیف قانونی مرتبط با آن را به درستی انجام دهند. برای مثال ارسال صورتحساب الکترونیکی یکی از تکالیف سامانه مودیان میباشد که اگر به درستی انجام نشود، مودیان مالیاتی با پیگرد های قانونی مواجه خواهند شد.

 

Tp.Tax.gov.ir

 

عنوان سامانه مودیان این نشانی میباشد. قوانین و سامانه مودیان، نخست در سال ۱۳۹۸ مورد تصویب قرار گرفت. اما تا تیر ماه سال ۱۴۰۱ سامانه مودیان به طور رسمی ساخته و راه اندازی نشده بود. طبق بند پ ماده ۱ قانون ذکر شده، سامانه مودیان سامانه ای میباشد که تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور بوده که در آن هر پوشه مخصوص خود را داشته و به تبادل اطلاعات و صورت حساب های مالی میان مودی و ساز مان میپردازد که از طریق این پوشه مخصوص انجام میشود.

 

مودیان مالیاتی در سامانه مودیان دارای ۲ مزیت می باشند.

 

صدور صورت حساب الکترونیکی: مودیان مالیاتی مشمول به جای ارسال صورتحساب در سامانه معاملات فصلی میتوانند از طریق سامانه مودیان مالیاتی صورت حساب های خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنند.

ثبت پایانه های فروشگاهی: مودیان مالیاتی می بایست همه پایانه های فروشگاهی مانند دستگاه پز و درگاه پرداخت الکترونیکی خود را در سامانه مودیان ثبت و به این سامانه متصل کنند.

ویژگی اصلی سامانه مودیان

  1. سامانه مودیان تحت مدیریت سازمان امور و مالیات کشور میباشد.
  2. در سامانه مودیان هر مودی دارای کارپوشه و پنل کاربری مخصوص خود را دارد.
  3.  اطلاعاتی که بین مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور تبادل میشود از طریق سامانه مودیان میباشد.
  4. مودیان میتوانند با هر وسیله ای که حافظه مالیاتی در آن ثبت شود به سامانه مودیان وارد شوند
  5. سامانه مودیان مرجع اصلی صدور و استعلام صورتحساب های الکترونیکی و ثبت آنها میباشد.

مودیان امکان ورود به سامانه مودیان را با استفاده از هرگونه دستگاه یا نرم افزار رایانه، پایانه های فروشگاهی یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی در آن ثبت شده باشد را میدهد.

مودیانی که در موقعیت تغییر شغل، تغییر مالکیت، تغییر محل فعالیت و یا اجاره واحد برای کسب و کار قرار میگیرند، موظفند به مدت ۱۰ روز تغییرات صورت گرفته را به وسیله کارپوشه خود در سامانه مودیان اعمال کنند.

مشمولین ثبت نام در سامانه مودیان

همانطور که به طور مختصر گفته شد تمامی صاحبان مشاغل، اشخاص حقیقی دارای کسب و کار مستقل و اشخاص حقوقی مشمول ثبت نام و قانون پایانه های فروشگاهی سامانه مودیان میباشند.

توجه داشته باشید که نیازی نیست کلیه مشمولین در تاریخ یکسان و همزمان در سامانه مودیان ثبت نام کنند و وارد شوند، بلکه مشمولین می بایست به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده نسبت به ثبت نام در ادامه به مراحل ثبت نام و ورود به سامانه مودیان طبق ترتیب سازمان امور مالیاتی کشور خواهیم پرداخت.

ثبت نام در سامانه مودیان

 

اطلاع از شیوه ثبت نام در سامانه مودیان با توجه به مشمولیت کلیه صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی برای کلیه مودیان امری ضروری میباشد.

مرحله اول: وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی از طریق نشانی (my.tax.gov.ir) میشویم.

مرحله دوم: وارد پنجره ثبت نام و ثبت اطلاعات لازم شامل کدملی(شناسه ملی و کد فراگیر) و شماره همراهی که به نام مودی میباشد، تاریخ تولد، عبارت امنیتی میباشد.

مرحله سوم: گزینه ثبت نام و دریافت پیامک حاوی کد ثبت نام را انتخاب میکنیم تا این  پیامک به شماره تلفن مودی ارسال شود.

مرحله چهارم: پس از دریافت کد، وارد سامانه مودیان میشویم و اطلاعات هویتی، در صورت لزوم اطلاعات پایانه فروشگاهی و اطلاعات حافظه مالیاتی را ثبت میکنیم و مراحل ثبت نام به پایان میرسد .

 

پایانه فروشگاهی چیست؟

درواقع به سخت افزار یا نرم افزاری که توانایی متصل شدن به سامانه مودیان و انتقال اطلاعات مربوط به کلیه تراکنش ها و صورتحساب های الکترونیکی صادر شده را داشته باشد پایانه فروشگاهی میگویند.

دستگاه های مانند رایانه، دستگاه کارتخوان و سامانه های پرداخت الکترونیکی از انواع پایانه های فروشگاهی محسوب میشوند.

یکی از مهمترین نکات لازم به ذکر در زمینه پایانه های فروشگاهی این است که بانک مرکزی، حسب کلیه بانک ها و مراکزی که خدمات پرداختی ارائه میدهند، موظفند که مشخصات صاحبان کلیه دستگاه های کارتخوان بانکی و پایانه های پرداخت الکترونیکی را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده تا برای تمامی دستگاه های کارتخوان پرونده مالیاتی تشکیل شود.

اشخاص مشمول می بایست شماره حساب یا حساب های بانکی را در سامانه مودیان ثبت و توجه داشته باشید که اشخاص مشمول باید از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند که نوع شغلشان خرده فروشی و شناسه یکتای دستگاه پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را از طریق سامانه مودیان به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.

نکته ضروری در خصوص پایانه های فروشگاهی وجود دارد این است که در صورت تعطیلی به صورت موقت و دائم و یا انحلال کسب و کار، باید بهره برداری از پایانه فروشگاهی به صورت موقت و دائم متوقف شود. این فرایند می بایست ظرف مدت ۱۰ روز از طریق کارپوشه شخص مودی در سامانه مودیان و یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی، اعلام شود.

 

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

 

نوعی صورتحساب است که شامل ۴ ویژگی مهم میباشد.

۱ این صورتحساب به صورت الکترونیکی میباشد و از طریق سامانه مودیان صادر میشود.

۲ صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی میباشد. این شماره شامل چهار بخش و بیست و دو کاراکتر میباشد.

۳ اطلاعات صورتحساب الکترونیکی در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره میشود.

۴ در صورتحساب الکترونیکی مشخصات و اطلاعات، متناسب با نوع فعالیت و کسب و کار توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین میشود.

همانطور که میدانید در برخی فعالیت ها از دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی تحت عنوان پایانه های فروشگاهی استفاده میشود. رسید و یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید، صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی است و به صدور صورتحساب الکترونیکی جداگانه توسط مودی در سامانه مودیان نیازی نیست.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
مطالب مرتبط

معیار انتخاب و انتقال پرونده های مالیاتی به اداره کل امور مالیاتی مودیان بزرگ (LTU)

پیرو دستورالعمل مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۵ و اصلاحیه‌های بعدی و با هدف تکریم مودیان ...
2 ماه قبلمشاهده

خودرو هایی که در سال ۱۴۰۳ مشمول مالیات است

مطابق تصمیمی ‌که در شورای نگهبان گرفته شده، خودروهایی که ارزش بالای ...
3 ماه قبلمشاهده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *