شرایط محاسبه مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۲

راهنمای مطالعه:

سیستم مالیات بر درآمد حقوق چیست؟

مطابق ماده ۲۸ قانون مالیات های مستقیم و باتوجه الزام پرداخت آن پیرو قوانین کشوری و مالی اشخاص حقیقی و حقوقی بایستی در موعد مقرر شده از جانب سازمان امور مالیاتی اقدام به ارسال لیست مالیات حقوق و… کارکنان خود نمایند. سازمان امور مالیاتی به منظور تسهیل در دریافت اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق مودیان محترم مالیاتی و جلب رضایت آنان سیستم مکانیزه ای به نام “مالیات بر درآمد حقوق” طراحی و پیاده سازی نموده است. همچنین با پیاده سازی این سیستم هم صرفه جویی در زمان و هم کاهش در هزینه ها را داریم.

در سیستم مالیات بر حقوق درآمد اطلاعاتی که به صورت فایل الکترونیکی از مودی دریافت می گردد به شرح ذیل می باشد:

  • –  اطلاعات پرداخت کنندگان
  • –  اطلاعات دریافت کنندگان
  • –  حقوق
  • –  میزان حقوق و مزایای پرداختی
  • –  مالیات مرتبط با حقوق و مزایای پرداختی

اطلاعاتی که در سیستم مالیات بر درآمد حقوق دریافت می شود به صورت فایل الکترونیکی در پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی ذخیره می گردد.

نکات مالیات حقوق سال ۱۴۰۲:

کمک هزینه مسکن و خواربار (بن کالا سابق) در سال ۱۴۰۲ مشمول مالیات است.

مطابق بخشنامه ۶۳/۱۴۰۰/۲۰۰،  ۷/۲ (دو هفتم) حق بیمه، سهم بیمه شده و بیمه تکمیلی سهم کارکنان بایستی از حقوق مشمول مالیات کسر شود.

طبق بخشنامه جدید مالیات حقوق مورخ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، کمک هزینه مهد کودک و ایاب و ذهاب و ورزش و تلفن معاف از مالیات می باشند.

مطابق ماده ۹۱ ق.م.م عیدی سال ۱۴۰۲: ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال

مطابق ماده ۹۱ ق.م.م معافیت کمک های غیر نقدی سال ۱۴۰۲: ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال

افراد مشمول پرداخت مالیات بر حقوق

مالیات بر حقوق جزء مالیات های تکلیفی می باشند که مطابق ماده ۸۲ قانون کار درآمدی که شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران بر‌حسب مدت یا کار انجام یافته به‌ طور نقد یا غیرنقد تحصیل می‌کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق است. یعنی پرسنل و کارکنان در قبال مالیات بر درآمد حقوق وظیفه ای ندارد.

افراد مشمول پرداخت مالیات بر حقوق به شرح ذیل می باشد:

افراد مشمول پرداخت مالیات بر حقوق:

مطابق قوانین مالیاتی  پرداخت مالیات برای حقوق بگیران کشوری الزامیست ولی مواردی نیزی معاف از مالیات بوده و نیازی به پرداخت مالیات بر حقوق نیست، این موارد به شریح ذیل می باشد:

معافیت و نرخ های مالیات حقوق سال ۱۴۰۲

مطابق ماده پرداخت‌کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف­ اند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده (۸۵) این قانون محاسبه و کسر و‌ تا پایان ماه بعد ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه‌های بعد فقط ‌تغییرات را صورت دهند. در مورد پرداخت هایی که از طرف غیر از پرداخت کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی، به عمل می آید، پرداخت کنندگان مکلفند هنگام هر پرداخت، مالیات متعلق را با رعایت معافیت­ های قانونی مربوط به حقوق به جز معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون، به نرخ های ماده (۸۵) ده درصد (۱۰%) محاسبه،کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد با فهرستی حاوی نام و نشانی دریافت کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل، پرداخت کنند و در صورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جریمه های متعلق خواهندبود.

پرداخت های دانشگاهها، مراکز و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم،تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وسایر موسسات آموزشی و پژوهشی قانونی دارای مجوز رسمی از وزارتین فوق الذکر می باشند، به اشخاص حقیقی اعم از کارکنان و غیر کارکنان خود در قالب حق التدریس مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد (۱۰%) و حق التحقیق، حق پژوهش و قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی مشمول مالیات مقطوع به نرخ پنج درصد (۵%) با رعایت سایر احکام مقرر در تبصره (۱) خواهدبود.

مبلغ تعیین شده (حقوق و مزایا تا ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال معاف از مالیات می باشد) برای معافیت مالیات حقوق سالانه سال ۱۴۰۲ ۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال و ماهانه ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال می باشد.

توجه :مطابق قوانین تمامی افرادی که در قبال ارائه خدمت در دستگاه ها تحت هر عنوان از جمله ساعتی، روزمزد، قراردادی، حق التدریس، حق التحقیق، حق الزحمه، حق نظارت، حق التألیف و پاداش شورای حل اختلاف دریافتی دارند، مشمول حکم این بند می باشند.بعبارتی مشمول کسر معافیت مالیات حقوق موضوع ماده ۸۴ خواهند شد.

نکته: طبق بند (ز) تبصره ۱۲ قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۲ میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد (۵۷) و (۱۰۱) ق.م.م. سالانه مبلغ ۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال در سال ۱۴۰۲ تعیین گردیده است.

توجه: اشخاص موضوع ماده ۱۰۱ شامل کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب و کار ( مشاغل ) و اشخاص موضوع ماده ۸۰ افرادی که از محل اجاره املاک درآمد دارند می باشند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
مطالب مرتبط

معیار انتخاب و انتقال پرونده های مالیاتی به اداره کل امور مالیاتی مودیان بزرگ (LTU)

پیرو دستورالعمل مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۵ و اصلاحیه‌های بعدی و با هدف تکریم مودیان ...
2 ماه قبلمشاهده

خودرو هایی که در سال ۱۴۰۳ مشمول مالیات است

مطابق تصمیمی ‌که در شورای نگهبان گرفته شده، خودروهایی که ارزش بالای ...
2 ماه قبلمشاهده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *