حداقل و حداکثر عیدی کارکنان در سال ۱۴۰۲

راهنمای مطالعه:

عیدی مزایایی سال ۱۴۰۲

یکی از مزایای کاری که کارمندان و کارگران در پایان سال دریافت می نمایند عیدی یا مبلغی است که از جانب کارفرما پرداخت می شود. معمولاً آخر هر سال در ماه های بهمن و اسفند کارگران و کارمندان انتظار دریافت عیدی خود را دارند. مبلغ عیدی ثابت نیست و هر ساله دستخوش تغییراتی می شود و این تغییرات زودتر از موعد پرداختی کارکنان اعلام شده و مورد بحث قرار می گیرد. در سال ۱۴۰۲ نیز عیدی مبلغی است که به صورت پاداش برای کارمندان و کارگران بدون توجه به نوع قرارداد کاری آن ها اعطا می گردد.

در سال ۱۴۰۲ مبلغ عیدی که مطابق مصوبه جدید شورای عالی کار به تصویب رسیده شده به ترتیب حداقل۱۰۶/۱۶۵/۶۸۰ ریال و حداکثر ۱۵۹/۲۴۸/۵۲۰ ریال تعیین گردیده است.

عیدی برای کارگران به چه صورت است؟

مطابق ماده واحده قانون کار کلیه کارفرمایان و کارگاه هایی که قانون کار شامل حالشان می شود مکلفند به هر یک از کارکنان خود عیدی پرداخت نمایند. بر اساس قانون کمترین میزان عیدی که برای هر کارگر بایستی از ۶۰ روز آخرین دستمزد آنها کمتر نباشد. یعنی هر کارفرما بایستی به نسبت کارکرد یک سال شخص عیدی پرداخت نماید. لازم به ذکر است که مطابق قانون مبلغ پرداختی عیدی به هر یک از کارکنان نباید از حداقل مزد روزانه قانونی (۹۰ روز) فراتر رود.

قانون عیدی برای کارگران با سابقه کاری کمتر از یک سال

بر اساس قانون شورای عالی کار عیدی و پاداش برای کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه مشغول به کار بوده اند نیز تعلق می گیرد. بنابراین میزان عیدی که باید از جانب کارفرما به کارکنان پرداخت شود بایستی بر پایه روز های کاری و حقوق معادل۶۰ روز محاسه می گردد.

مبلغ عیدی کارگران در سال۱۴۰۲

مطابق قانون کار بایستی  محاسبه و تعیین عیدی کارگران بر اساس مبلغ دو برابر حقوق حداقل یک کارگر باشد. این قانون در مصوبه ای که از جانب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۰ به تصویب رسیده، ذکر شده است. بنابر این مبلغ عیدی که کارگران در آخر سال دریافت می کنند می تواند برابر با دو برابریا سه برابر حداقل حقوق دریافتی ماهانه شان باشد. در نتیجه حداقل مبلغ عیدی حقوق کار برابر با دستمزد ۶۰ روز کاری اخیر و حداکثر برابر با دستمزد ۹۰ روز کاری اخیر برای کارکنان محاسبه می گردد.

لازم است این را هم خاطر نشان کنیم، مبلغ ای که در این بخش توضیح داده ایم شامل حال کارگرانی می شود که به مدت یک سال در یک کارگاه یا شرکت مشغول به کار بوده اند. همچین می توان با فرمولی که در زیر بیان می کینم عیدی کارگران را محاسبه نمود:

نکته:

دو پایه حقوق که معادل ۶۰ روز کاری می باشد.

عیدی کارگران پاره وقت

با توجه به قوانین و ضوابطی که بیان کردیم عیدی کامل به کارکنانی که به صورت پاروه وقت از یکسال در یک سازمان یا شرکت مشغول به کار هستند تعلق نمی گیرد و عیدی آنها بسته به مدت زمانی که در آن محل کار حضور دارند محاسبه می گردد. به عنوان مثال اگر یک‌سوم زمان قانونی وزارت کار در محیط کار بوده‌اید، عیدی شما به این شکل محاسبه می‌شود:

عیدی برای کارگران کارمزدی و ساعتی

برای محاسبه عیدی کارگرانی که به صورت کارمزدی و ساعتی مشغول به کار هستند می توان از فرمول های زیر استفاده نمود:

زمان پرداخت عیدی کارگران

مطابق قوانین کارفرما ها موظف هستند که عیدی کارکنان را حداکثر تا یک هفته قبل از رسیدن سال جدید پرداخت نمایند. در صورت عدم پرداختی عیدی به کارکنان از جانب کارفرما در موعد گفته شده مطابق قانون کارکنان می تواند به مراجع یا سازمان های قانونی رفته و شکایت خود را ثبت نمایند.

مبلغ عیدی کارمندان دولت و نیرو های مسلح در سال۱۴۰۲

بر اساس مصوبه ای که از جانب هیات وزیران در سال ۱۳۷۴ به تصویب رسیده تمامی وزارتخانه ها، سازمانها و مؤسسات دولتی مشمول نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، نیرو های مسلح، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، اعضای هأیت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مجازند به کارکنان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) که به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند به شرط رضایت از خدمات آنان مبلغی به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) قبل از شروع سال جدید پرداخت نمایند.

مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان هر ساله توسط هیئت وزیران در بهمن ماه تعیین می شود که در سال ۱۴۰۲ مبلغ عیدی تعیین شده ۱۸/۰۰۰/۰۰۰ ریال می باشد.

 

لازم به ذکر است مبلغی که در قسمت بالا بیان شده برای کارمندانی که زیر یک سال در سازمان مربوطه اشتغال داشته اند متفاوت

بوده و بر اساس فرمول زیر محاسبه می گردد:

عیدی کارکنان اخراجی یا اشخاصی که استعفا داده اند

خبر خوش این است که در سال ۱۴۰۲ افرادی که اخراج شده اند یا از محل کارشان استعفا داده اند مشمول عیدی می باشند. عیدی این اشخاص نیز به نسب مدت زمانی که در محل کارشان اشتغال داشتند محاسبه می شود.

عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری بگیران

مطابق مصوبه ای که توسط هیئت وزیران تصویب گردیده در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۸/۰۰۰/۰۰۰ ریال به عنوان عیدی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی با بیست سال سابقه و مستمری بگیران این نهاد تعیین شده است.

لازم به ذکر است که براساس مصوبه عیدی عائله مندی برای افراد متأهل مبلغ ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال و به ازای هر فرزند تحت تکفل نیز ۵/۰۰۰/۰۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده که بر مبلغ عیدی این افراد افزوده شود.

زمان واریزی عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری بگیران در سال۱۴۰۲

طبق مصوبه هیئت دولت زمان واریز عیدی که برای بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری بیگران اعلام شده، از پانزدهم اسفند ماه سال جاری خواهد بود. از تاریخ ای که اعلام شده پرداخت عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی شروع شده و بر اساس حروف الفبا ادامه خواهد یافت.

عیدی بازنشستگان کشوری و مستمری بگیران در سال۱۴۰۲

در سال  ۱۴۰۲ مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری بر اساس سال های قبل به مبلغ ۱۸/۰۰۰/۰۰۰ریال همانند مبلغ عیدی کارکنان دولت (اشخاصی که حال حاضر در حال اشتغال هستند) می باشد که از جانب هیئت وزیران تعیین گردیده است.

چه عواملی در نحوه محاسبه عیدی مؤثر است؟

عوامل متعددی می تواند بر چگونگی محاسبه عیدی تأثیر بگذارد. اگر بخواهیم چند مورد از این عوامل را ذکر کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ۱. سابقه کار
  • ۲. دستمزد
  • ۳. میزان مهارت
  • ۴. تجربه
  • ۵. فوق العاده
  • ۶. عملکرد و وضعیت اقتصادی کارگاه، سازمان یا کارفرما

آیا مرخصی یا استعلاجی تأثیری برعیدی دارد؟

ماده ۷۴ قانون کار چنین بیان می کند که مدت مرخصی استعلاجی، با تأیید سازمان تأمین اجتماعی جزء سوابق کار و بازنشستگی محسوب خواهد شد همچنین مطابق با ماده ۷۶ قانون کار، مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن در مجموع ۹۰ روز می باشد که ۴۵ روز آن حتی الامکان بایستی بعد از زایمان مورد استفاده قرار گیرد. در صورت داشتن چنین شرایطی پرداخت عیدی شامل حالتان می باشد .

سخن آخر

پیرو مباحثی که در این مقاله ارائه داده شد، کارمندان دولت، کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی و متسمری بگیران آن، بازنشستگان کشوری ولشکری و مستمری بگیران آن  مشمول دریافت عیدی و پاداش آخر سال می باشند. مبلغ عیدی ای که برای هر گروه و یا افراد تعیین می شود متفاوت است وآن ها را می توان با فرمول های خاص خود محاسبه کرد. لازم به ذکر  است که هئیت وزیران، حقوق و مبلغ عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری را تعیین و وزارت کار، حقوق و مبلغ عیدی کارکنان مشغول قانون کار را تعیین می نمایند.

سوالات متداول

  • فرمول محاسبه عیدی کارگران چیست؟

  (2× مزایای شغل) + پایه سنوات روزانه + حقوق پایه

  • فرمول محاسبه عیدی کارگران پاره وقت چیست؟

  66٪ = ۱۰۰ × ( ۱/۳ × ۲)

  • آیا به مبلغ عیدی بیمه تعلق می گیرد؟

  هیچ وجهی به عنوان بیمه نبایستی از کارگران کسر گردد چرا که عیدی از بیمه معاف می باشد

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
مطالب مرتبط

معیار انتخاب و انتقال پرونده های مالیاتی به اداره کل امور مالیاتی مودیان بزرگ (LTU)

پیرو دستورالعمل مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۵ و اصلاحیه‌های بعدی و با هدف تکریم مودیان ...
2 ماه قبلمشاهده

خودرو هایی که در سال ۱۴۰۳ مشمول مالیات است

مطابق تصمیمی ‌که در شورای نگهبان گرفته شده، خودروهایی که ارزش بالای ...
3 ماه قبلمشاهده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *