اینتا کد چیست؟

راهنمای مطالعه:

امروزه در دنیای کسب و کار یکی از موضوعات حیاتی و پیچیده که ذهن تمامی صاحبان کسب و کار را درگیر خود کرده بحث مالیات است. سازمان امور مالیاتی در جهت تهسیل در طبقه بندی کسب و کار ها، کد مالیاتی به نام “اینتا کد” برای هر فعالیت اقتصادی اختصاص داده است. مطابق این کد هر کسب و کار مطابق با اینتاکد مالیاتی خود بایستی مالیات بپردازد. اینتاکد تمامی فعالیت های اقتصادی کشور را با جزئیات دقیق طبقه بندی نموده و رسیدگی به امور مالیاتی را تا حدی برایمان آسان می کند.( International standard industrial classification ) که معادل پارسی اینتاکد می باشد در جهت استفاده در امور مالیاتی و اظهارنامه مالیاتی اختصاص یافته است.

انواع اینتا کد

اینتاکد تمامی مشاغل را در سه گروه دسته بندی می نماید که به شزح ذیل می باشد:

نکته: شرکت های بازرگانی بایستی در کنار اینتاکد، کد اقتصادی نیز داشته باشند.

اینتاکد مالیاتی

مطابق قوانین سازمان امور مالیاتی تمامی صاحبان کسب و کار، شرکت ها و سازمان ها بایستی بر اساس شغل در سامانه امور مالیاتی ثبت نام نموده و کدی با عنوان “اینتاکد مالیاتی” دریافت نمایند. هر اینتا کد مالیاتی بر اساس هر شغل نسبت سود هر فعالیت را تشخیص و میزان مالیات عملکرد را تعیین می نماید.

کاربرد های اینتا کد مالیاتی

  • – عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی (تنظیم اظهارنامه برآوردی)
  • – عدم ارائه اسناد و مدارک به اداره امور مالیاتی
  • – هنگام استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ برای اشخاص حقیقی
  • – استفاده غیرمستقیم از اینتا کد فعالیت توسط ممیز رسیدگی برای توافق بعد از قبولی دفاتر
  • – در توضیح مورد ۴ میتوان به این موضوع اشاره کرد که در اکثر مواقع پس از قبولی دفاتر ممیز رسیدگی برای توافق و تعیین مالیات شخص، اینتا کد فعالیت را در نظر گرفته و سود فعالیت را تا حد امکان نزدیک به ضریب مالیاتی مربوط به اینتا کد آن فعالیت در نظر می‌گیرد. چرا که با این روش ممیز، در واقع به نحوی خود را از پاسخگویی هم در مقابل مودی و هم در برابر اداره امور مالیاتی ایمن می‌کند و کمتر دچار چالش می‌شود.
  • – غیر قابل قبول بودن هزینه‌های مربوط به بهای تمام شده کالا
  • – در این مورد برخلاف موارد قبلی سود خالص به طور مستقیم محاسبه نمی‌شود. بلکه با استفاده از جدول مربوط به سود ناخالص که برای هر اینتا کد در نظر گرفته شده، ابتدا سود ناخالص فعالیت شخص تعیین می‌شود. در واقع چنانچه شخص به هر دلیلی از ارائه گردش مواد یا گردش کالا به اداره امور مالیاتی خودداری کند (و یا حتی عدم ارائه آنالیز بهای تمام شده تولیدی نیز می‌تواند ملاک باشد) در این صورت ممیز از طریق محاسبه سود ناخالص مالیات شخص را تعیین می‌کند.
  • – در اینجا ممیز رسیدگی از جدول سود ناخالص فعالیت که برای هر اینتا کد در نظر گرفته شده ابتدا سود ناخالص را محاسبه کرده، سپس هزینه‌های عمومی و اداری را بررسی و از بین آن‌ها هزینه‌های قابل قبول را از سود ناخالص کسر کرده و سود خالص را برای آن فعالیت تعیین می‌کند. پس از محاسبه سود خالص، مالیات شخص را تعیین می‌کند.

تعیین نسبت سود هر فعالیت

یکی از کاربرد های مهم اینتاکد تعیین نسبت سود هر فعالیت است که در تبصره ماده ۱۰۰  است برای مالیات های مستقیم مشاغل کاربرد دارد. اینتاکد به عنوان یه کد اختصاصی بر اساس الگوریتم ویژه ای به نسبت میزان عملکرد و فعالیت مالیات مشاغل را تعیین می کند که ضریب مالیاتی نیز بر این الگوریتم تأثیر دارد. سازمان امور مالیاتی ضرایب هایی برای مشاغل در نظر گرفته است که این ضرایب به طور متسقیم مالیات بر درآمد را تعیین می نماید.

نمونه ضرایب فعالیت ها در سال های گذشته

جدول نسبت سود فعالیت (فهرست اینتا کد)

.

,

نکته: تغییرات سال ۱۴۰۱ نرخ ماده ۱۳۱ برای اشخاص حقیقی:

تفاوت اینتا کد با آیسیک

تفاوت هایی میان کد آیسیک و اینتا کد وجود دارد که این تو کد را از یکدیگر  متمایز می کند.کد ایسیک کدی است که فعالیت های اقتصادی را به صورت کلی در طبقه بندی بین الملی قرار می دهد در حالی که اینتا کد، کدی اختصاصی می باشد که برای هر مشاغل از طرف سازمان امور مالیاتی تعیین گردیده و فعالیت های اقتصادی را با وضوح وجزئیات بیشتر طبقه بندی کرده و صاحبان کار را موظف بر انتخاب آن می نماید.  

توجه: لازم به ذکر است که بایستی به هنگام ثبت نام و تکمیل پرونده مالیاتی اینتاکد و کد مالیاتی برای یک فعالیت مطابق با هم انتخاب گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
مطالب مرتبط

معیار انتخاب و انتقال پرونده های مالیاتی به اداره کل امور مالیاتی مودیان بزرگ (LTU)

پیرو دستورالعمل مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۵ و اصلاحیه‌های بعدی و با هدف تکریم مودیان ...
2 ماه قبلمشاهده

خودرو هایی که در سال ۱۴۰۳ مشمول مالیات است

مطابق تصمیمی ‌که در شورای نگهبان گرفته شده، خودروهایی که ارزش بالای ...
2 ماه قبلمشاهده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *